Chriet Titulaer bracht werknemers de flexplek

Chriet Titulaer bracht werknemers de flexplek

Chriet Titulaer bracht werknemers de flexplek

 

Televisiepresentator en futuroloog Chriet Titulaer (1943) is dit weekeinde overleden. Dat lieten familieleden zondagavond weten aan dagblad De Limburger.

Titulaer werd vooral bekend als presentator van het wetenschappelijke programma TROS Wondere Wereld. De wis- en natuurkundige presenteerde in dit programma op markante wijze nieuwe gadgets en deed voorspellingen over de opkomst van nieuwe technologie. 

Ook was hij medeoprichter van het Huis van de Toekomst en het Kantoor van de Toekomst.Dit kantoor uit 1995 — met flexplekken — vormde de basis voor het kantoor van verzekeraar Interpolis in Tilburg. 

De sterrenkundige presenteerde in 1969 de eerste maanlanding en ontwikkelde zich vervolgens alstechnologieverslaggever. Hijvoorspelde de opkomst van snelinternet via glasvezel, presenteerde nieuwe communicatiemiddelen,maar maakte ook de misser door te voorzien dat iedereen in het jaar2000 met een chip in zijn schedel zou rondlopen.

Zijn Limburgse afkomst droeg bij aan het sterke imago dat Titulaer ontwikkelde. Zijn baard, zachte g en hoog stemgeluid maakte Titulaer een veel geïmiteerde engewaardeerde persoonlijkheid. Zijn radio-uitzending over de maanlanding geldt als een van de best beluisterde uitzendingen. Met zijn wetenschapsprogramma's trok hij een breed publiek naar de wereld van wetenschap en techniek. Een asteroïde werd naar hem genoemd (12133 Titulaer) en zelfs een trein van vervoerder Veolia. 

Titulaer, die ooit voor $1 een nooit gebruikte Apollo-capsule kocht, verdween in de jaren negentig van de buis wegens gezondheidsredenen. Hij werd 73 jaar. 

 

Jeroen Koot - Financieel Dagblad 24 april 2017

5 tips om het beste te maken van je flexplek

5 tips om het beste te maken van je flexplek

5 tips om het beste te maken van je flexplek

5 tips om het beste te maken van je flexplek

Wanneer niemand een vaste plek heeft op kantoor, kan dat sommige mensen veel stress geven. Zeker als ze inhoudelijk werk moeten doen, waarvoor acht uur per dag concentratie nodig is. Wat als je je stelselmatig niet kunt concentreren op je werkplek? Drie HRM-adviseurs geven vijf tips om hiermee om te gaan.

1. Wie niet waagt, die niet wint

Kun je vragen om een vaste werkplek op een rustige plek? Ook als dat eigenlijk niet het beleid is? ‘Daar kun je zeker om vragen’, zegt P&O-adviseur Tamara Baars van ArtEZ. ‘Verwacht niet dat het verzoek meteen juichend ontvangen wordt als een vaste werkplek geen beleid is. Onderbouw je verzoek daarom goed met argumenten. En denk ook mee in oplossingen. Misschien kun je een dag thuiswerken? Als je taken hebt waarvoor veel concentratie nodig is, zal je werkgever begrijpen dat enige rust noodzakelijk is.’

2. Gun de nieuwe situatie wat tijd

Wat als je leidinggevende voor jou geen uitzondering wil maken? ‘Het kan lastig voor een manager zijn om voor jou als enige iets te regelen, omdat de kans dan aanwezig is dat andere collega’s eenzelfde behandeling willen en dit moeilijk te realiseren is’, zegt HR-teamleider Cynthia van Tilborg-Felling van ADP Nederland. ‘Mogelijk moet niet alleen jij, maar ook je collega’s wennen aan de nieuwe situatie. Denk daarom samen over mogelijke oplossingen na. Je leidinggevende kan het onderwerp vervolgens als agendapunt noteren voor het werkoverleg met het managementteam of de HR-afdeling. Zo maak je je werkomgeving bespreekbaar en maximaliseer je de kans dat je deze na verloop toch als prettig gaat ervaren. Misschien is daar even de tijd voor nodig. Geef het ook die tijd.’

HR-Adviseur Gonnie de Leeuw van Claeren HRM: ‘Mensen zijn gewoontedieren. Waarschijnlijk werk je al jaren achter hetzelfde bureau. Trek dus niet te snel de conclusie dat je geen flexwerker bent, maar wacht ook zeker niet te lang om kenbaar te maken dat het niet voor jou werkt. Als het jouw werk negatief blijft beïnvloeden, dan moet je aan de bel trekken.’

3. Praat erover

Wat als je collega’s continu telefoneren of de hele dag kletsen? De Leeuw: ‘Luidruchtige of veel kletsende collega’s zijn er altijd binnen een organisatie. Ook zonder flexplekken kan dat een probleem zijn. Als je hier veelvuldig last van hebt, is het belangrijk om dit ter sprake te brengen. Bespreek het wel altijd eerst met de betreffende persoon zelf en stap niet onmiddellijk naar de leidinggevende.’

Van Tilborg: ‘Niet iedereen heeft het van zichzelf door wanneer hij of zij hard praat. Probeer er afspraken met elkaar over te maken. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven waar is afgesproken dat je in dat geval een zacht balletje naar een luidruchtige persoon mag gooien. Zo maak je er een dolletje van. Niet iedereen zal echter van zo’n oplossing gediend zijn. Probeer er toch samen uit te komen. Daarnaast kan je manager in overleg met de facilitaire dienst wellicht kijken of er aparte spreekkamers ingericht kunnen worden. Moet een collega langdurig bellen of iets bespreken, dan kan hij of zij apart gaan zitten. Daarnaast kun je een headset aanvragen voor de telefoon, zodat je tijdens het bellen minder wordt afgeleid door omgevingsgeluid.’

4. Hou de vinger aan de pols

Wees niet bang je collega’s aan gemaakte afspraken te herinneren. Baars: ‘Als flexplekken de norm zijn, dan is het onontkoombaar dat je met elkaar afspraken maakt over “werkgeluiden”. Probeer dat vooraf en in gezamenlijkheid met elkaar te doen, zodat iedereen weet wat die werkafspraken zijn. Als je merkt dat er in de praktijk toch weer de klad in komt, maak het dan meteen bespreekbaar, bij de persoon zelf, of anders in een afdelingsoverleg.’

Van Tilborg: ‘Probeer zelf ook rekening te houden met je collega’s. Wanneer je met iemand overlegt, spreek dan zachtjes of stel voor om even elders te gaan staan, waar je je directe collega’s zo min mogelijk tot last bent.’

5. Maak een aanwezigheidsrooster

Wat kun je verder doen? Baars: ‘Als je regelmatig een rustige werkplek nodig hebt, overweeg dan in samenwerking met collega’s desnoods een soort aanwezigheidsschema op te stellen. Wie is er wanneer en wie heeft wanneer een rustige werkplek nodig? Misschien kun je ook nog wat schuiven met taken en bepaalde klussen “opsparen” tot het moment dat je weer op je rustige werkplek zit.’

 

Tekst: Jolein de Rooij
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!

Flexplek in 9 stappen

Flexplek in 9 stappen

 

Altijd op dezelfde plek aan het werk? Nergens voor nodig, want met dit bureau op wielen kun je zitten waar je wilt. Dat is pas echt mobiel werken. En zo’n flexplek maken kun jij ook!

https://www.vtwonen.nl/inspiratie/diy/flexplek-in-9-stappen/

Bron VT Wonen 

Nieuw management Hofclub Woerden

Nieuw management Hofclub Woerden

Judith Evraets is aangesteld als locatiemanager op de unieke werk- en vergaderlocatie de Hofclub te Woerden. Judith is al bijna 10 jaar werkzaam voor Hotel Montfoort en moederbedrijf Arra Management en heeft een ruime ervaring in hospitality en zakelijke dienstverlening.

Judith zal zich als locatiemanager gaan bezighouden met het invullen van de inspirerende werkplekken en de exploitatie en verhuur van de sfeervolle kantoorunits en vergaderruimtes. Daarnaast houdt ze zich bezig met het facilitair management en is verantwoordelijk voor de klant- en gastvrijheid die de Hofclub ambieert.

Deze maand is ook gestart Sonja Anbergen. Zij zal zich binnen de Hofclub gaan bezighouden met (online) marketing, public relations, social media en mediamonitoring binnen diverse projecten. 

Met de aanstelling van Judith Evraets en Sonja Anbergen verwacht de Hofclub nog beter invulling te kunnen geven aan de positie van de Hofclub binnen de (flexibele) kantoorruimte- en vergadermarkt.

Over de Hofclub
De Hofclub is een unieke werk- en vergaderlocatie. De Hofclub biedt flexibele, inspirerende werkplekken, volledig naar wens ingerichte kantoorunits en sfeervolle vergaderzalen. In de gezellige, ongedwongen en huiselijke ambiance voel je je snel thuis. Een royaal thuis voor zelfstandige professionals en groeiende ondernemingen. Ook als reeds gevestigde en grote organisatie kun je hier makkelijk uitbreiden en gebruik maken van de verschillende luxe vergaderkamers. www.hofclub.nl

 

Flexplek is een hel

Flexplek is een hel

Flexplek is een hel

Werken op een flexplek, dat is de hel

Als er ooit iets heel erg is misgegaan op kantoor, dan is het wel de dag dat de flexplek bedacht werd. De flexplek: de middelvinger van elke baas naar zijn personeel. Want de flexplek zegt dat een plek maar bijzaak is op kantoor.

Terwijl iedereen die wel eens in een kantoortuin geweest is weet hoe belangrijk een eigen plek is: een ijsschots tussen de flexcontracten, een warme kooi op een hevig rollend schip, een fort waar je alle disruptie en innovatie even van je af kan laten glijden. Zeggen we soms ook dat een eigen plek in je leven onzin is? Ik dacht het niet.

Laatst zag ik iemand rondsjokken op zoek naar een flexplek, met een rolkoffer achter zich aan met een vingerplant erin, een geurkaars, een bakje quinoa-salade, een tosti-ijzer, een voodoo-poppetje, een beschimmelde appel, zijn eigen merk theezakjes, lelijke kindertekeningen, een ingelijste foto van zijn kat en keelpastilles. Hij zei: flexwerken is de hel. Maar dat klopt niet. Want ik heb de longread van Dante er nog even op nageslagen, maar in de hel werden de plekken je tenminste nog toebedeeld. In het flexkantoor moet je het helemaal zelf uitzoeken. En je weet nooit waar je terechtkomt.

Dat was trouwens ook het idee achter de flexplek: dat je niet wist waar je uitkwam en dat je ging samenwerken met collega’s waar je anders nooit naast was gaan zitten. De flexplek was het antwoord op de ‘cubicles’, die vreselijke hokjes in Amerikaanse kantoren, die voelden als een legbatterij. Maar als dat een legbatterij was, wat zijn flexplekken dan? Vrije uitloop? En is de kwaliteit van de eieren die we daar leggen nou écht zoveel beter? 

De enigen die blij zijn met flexplekken zijn interieurarchitecten. Sowieso de meest overbodige beroepsgroep ooit. Dat zijn ook de mensen van de slechte akoestiek, de koffiecorners waar niemand wil zitten en ‘flexen in de vlek’. Dat is dat je lekker flexibel mag gaan zitten, maar dan wel op de 20 vierkante meter die zíj bedacht hebben. Verder denken ze dat je slecht licht wil, of aan stabureaus wil staan, met als voorlopig dieptepunt de ‘aanlandwerkplek’, een flexplek waar je je mail kan checken en koffie kan drinken tot je échte flexplek beschikbaar is. Een soort voorportaal naar de hel. 

Dat hele ‘nieuwe werken’ begint sowieso een enorme baard te krijgen hè. Wat is er nog nieuw aan, het schimmelt al 20 jaar over het kantoorleven. En waarom? Kostenbesparing? Omdat er niet genoeg plek is? Als dat zo is, ontsla ons dan. En hoezo niet voldoende plek? Overal in Nederland staan miljoenen meters kantoorruimte leeg. Genoeg om iedereen een eigen plek te geven met een hangmat, vier parkeerplaatsen en een basketbalveldje.

Ik zou dus zeggen: geef iedereen gewoon een eigen eikenhouten bureau met zo’n groen leren vloeiblad, een globe, een Chesterfield bank, een schemerlamp, een voetenstoof, een opgezette eekhoorn en een koperen bordje met naam en functietitel waar je al je spullen uit je rolkoffer kan neerzetten én kan laten staan. Ik durf te wedden dat het aantal burnouts erdoor met de helft afneemt. Want een werkplek is geen onpersoonlijk leeg bureau met de uitstraling van een vliegveldtoilet. Een werkplek is wie we zijn, ons thuis, een spiegel van onze identiteit. Ontneem ons onze identiteit, en je krijgt er kleurloos werk voor terug. 

Bron : NRC

Column Japke-d. Bouma

6 december 2016

Meer #kantoorclichés op Twitter via @japked

Flexplekken (Algemeen Dagblad)

Flexplekken (Algemeen Dagblad)

 

Werknemers kregen een glazen kantoorgebouw en een laptop. Nu moeten zij 'modern' aan de slag. Tijd om de werkplek te hacken.

Zelf hebben we niets te klagen over onze flexplekken. Ze zijn allemaal anders. Er zijn nogal wat plekjes met privéfoto's van collega's. Er is een plekje met een paniekerige pluche ooievaar die graag wil worden opgehangen. En vooral zijn er ijverige plekjes vol dossiers, werkplanners en onduidelijk papier. Bij ons zijn veel flexplekken zelfs bezet als ze onbemand zijn. 

Werken we op de redactie nu modern?Of zijn we zo ouderwets als hotelgasten die de avond tevoren al hun handdoek op hun favoriete strandstoel leggen? ,,Dit is duidelijk een gevalletje handdoekje leggen'', zegt Floris Vrasdonk onomwonden. Hij is consultant in het nieuwe werken en co-auteur van Wie heeft mijn werkplek gepikt?

Werkplekhacker Vrasdonk snapt het wel, van die handdoekjes. Het is overal wennen, zegt hij. ,,Ik heb meegemaakt dat een secretaresse om 07.00 uur aanwezig moest zijn. Ze ging dan in een glazen vergaderhokje zitten. De directeur nam die plek over als zijn dag begon.''

Het kantoor was nog niet heel lang geleden een doolhof vol gangen en verscholen kamertjes. Medewerkers van andere afdelingen zag je nooit. Die zaten op een andere verdieping onzichtbare dingen te doen. Alleen de koffiejuffrouw en de postkamer hadden zicht op het hele bedrijf. Dat moet niet meer, want werkprocessen schuiven in elkaar. Dat hoeft ook niet meer want met laptop en mobiel kan iedereen de juiste plek voor het juiste werkje vinden.

Dat heet activiteitgericht werken. Resultaat telt. Niet hoe lang je manager je ziet zitten. Die facetime is ouderwets. Je manager heeft je mobiele apparaten gegeven en dat glazen gebouw, zodat je bij elk team makkelijk kunt binnenlopen. Kom je voor een vergadering en een korte cursus, laat dan ondertussen je e-mail binnenlopen op je laptop. Die lees je straks in de trein of thuis op de bank. Ondertussen kun je bijpraten en afstemmen met je collega's, daar zijn al die hoekjes met modern bedoeld meubilair voor. Heb je een zelfstandige klus, dan kun je prima aan je eigen keukentafel terecht. En als we dan toch die ene rustigeen vrije flexplek zoeken? ,,Dat vraagt assertiviteit'', zegt Vrasdonk. ,,Spreek elkaar aan. Mag het wat zachter? Oh, ben je die lawine rapporten kwijt? Die liggen bij de gevonden voorwerpen naast de printer.'' Hack je plekje!

Bron : AD Bart van Eldert

15 november 2016

7 Veranderingen voor een productievere werkomgeving

7 Veranderingen voor een productievere werkomgeving

Een gelukkige medewerker is productief. En productieve medewerkers betekent succes voor de organisatie. Hoe kan facility management bijdragen aan geluk? 7 simpele veranderingen voor een productieve werkomgeving.

Medewerkers brengen over het algemeen veel tijd op kantoor door. Als de omgeving saai is, verdwijnt de creativiteit vanzelf. Maar een inspirerende werkomgeving beïnvloedt een medewerker juist positief. Het maakt hem gelukkiger, gezonder en productiever, schrijft blogger David Spence op OfficeSpace, een platform over gezonde en productieve werkplekken. Spence biedt 7 kleine veranderingen voor een productieve werkomgeving.

1. Plaats (veel) levende planten

Levende planten elimineert het ‘ik zit binnen en opgesloten’-gevoel. Zo voelt de werkomgeving meer ontspannen. “Ook bieden levende planten een betere luchtkwaliteit die de werkfocus positief beïnvloedt”, aldus Spence. Kost het onderhoud van levende planten teveel tijd? “Denk twee keer na voordat je nepplanten neerzet”, suggereert Spence. “Nepplanten zeggen iets over de kantoorcultuur en de bedrijfswaarden en e bieden geen gezondheidsvoordelen zoals levende planten.”

2. Zet bureau’s dicht bij het raam

Het natuurlijk daglicht dat door ramen naar binnenstroomt, biedt vele gezondheidsvoordelen. Het licht bevordert de vitamine D-aanmaak, het vrije zicht wekt creatief denken op en door af en toe naar buiten te staren verandert de oogfocus wat ontspant.

3. Voeg creatieve extra’s toe

Vul een ruimte niet op ‘om de ruimte op te vullen’. Integendeel, denk goed na over ieder kunstwerk, plant of ander extra’s. Een medewerker brengt meer tijd op kantoor door dan elders en de omgeving straalt ook de bedrijfswaarden en werkcultuur op bezoek af. Medewerkers voelen zich betrokken tot de werkplek als zij mee mogen denken over de inrichting van kantoor.

4. Creëer interactieve ruimtes

Moeten medewerkers in de organisatie veel samenwerken? Maak kantoormuren interactief! Bedek stukken van de muur met verschillende materialen zoals kalkverf, whiteboards en glas. Deze muren kunnen medewerkers gebruiken als ‘brainstormmuur‘. Heel efficiënt, want sta-vergaderingen duren korter en zijn ook nog gezonder.

5. Geef comfort een hogere prioriteit dan stijl

Medewerkers zitten gemiddeld zo’n 8 uur op een stoel. Waarschijnlijk gaan ze op hardhouten retrostoelen niet harder werken. Een mooie ruimte inspireert, maar levert het ook op wat de organisatie wil? Als er behoefte is aan nieuwe kantoormeubels, zoek dan de balans tussen comfort en stijl en zorg dat alles in lijn is met de bedrijfswaarden en behoeften van medewerkers.

6. Creëer openheid

Natuurlijk is niet ieder bedrijf geschikt voor een kantoortuin waar iedere afdeling werkt. Toch kun je een open kantoor creëren. Plaats bijvoorbeeld niches met lage muren of maak ze met een kamerscherm, creëer een café-achtige zithoek voor vergaderingen of interviews, reduceer rommel en transformeer lege ruimtes tot stiltewerkplekken.

7. Plaats flexibele meubels

Behoort flexibiliteit tot de bedrijfswaarden? Uit dit dan ook in werkafspraken en kantoormeubels. Met flexibele werktijden creëer je een vrijheid waardoor medewerkers zich betrokken en gelukkig voelen. Bij verschillende werkzaamheden passen ook verschillende werkstijlen. Plaats bijvoorbeeld sta- zit- én leunbureau’s. Zo kan de medewerker de werkplek kiezen wat past bij het werk wat hij moet doen.

Bron: Facto

Hippe flexplek trekt veel zzp’ers aan

Hippe flexplek trekt veel zzp’ers aan

Hippe flexplek trekt veel zzp’ers aan

Vroeger waren zzp’ers voornamelijk aangewezen op koffietenten waar zij dagelijks hun werk deden. Vandaag de dag komen er steeds meer aanbieders van flexplekken bij. Flexkantoor WeWork is een van ’s werelds grootste start-ups op dit gebied. Startende ondernemers en zzp’ers kunnen daar voor tussen de 170 en 350 euro per maand lid worden van WeWork. Dat meldt de Volkskrant.

De belangrijkste reden voor zzp’ers om in te trekken bij een hippe flexplek voor zzp’ers is omdat deze sfeer, een toplocatie en een interessante mix van mensen met zich meebrengt.

WeWork functioneert als een ‘huisbaas’. Alle locaties hebben servicemedewerkers die ervoor zorgen  dat de werkplek netjes wordt gehouden en dat bijvoorbeeld de koffievoorraad wordt aangevuld.

De flexplek kan ook leiden tot een gemeenschapsgevoel. Bij WeWork heeft dat al geleid tot verschillende kruisbestuivingen tussen bedrijven. Zo  deelt makelaar Robert Zeegers van Cityhop Real Estate zijn kantoor met een fotograaf, een filmmaker en een ontwerper. “De ontwerper heeft bijvoorbeeld mijn nieuwe huisstijl en visitekaartjes gemaakt. En ik heb weer een huis geregeld voor de fotograaf,” aldus Zeegers in de Volkskrant.

Door: Jonathan Witteman (Volkskrant)

Hofclub vergroot bezetting

NIEUWE VERHUUR, VERLENGING EN UITBREIDING IN HOFCLUB WOERDEN

Hofclub vergroot bezetting

Recent hebben Just Your Style en Credion Woerden hun intrek genomen in het unieke all-in werk- en vergaderconcept aan de Zaagmolenlaan 4 in Woerden. Tevens verlengt BOEG haar huurcontract en breidt NOVA ICT uit van één naar vijf permanente werkplekken in de Hofclub. Met de komst van deze twee nieuwe organisaties en de verlenging en uitbreiding van twee reeds gevestigde organisaties resulteert dit in ruim 350m2 aan extra bezette werkplekken.

Anouk Verwaal (manager Hofclub): “We zijn ontzettend blij met de komst van de nieuwe organisaties en de verlenging en de uitbreiding van onze huidige huurders. Voor mij de bevestiging dat de organisaties zich hier thuis voelen. De samenwerking met onze servicepartners, zoals Office Support en De Groene Jager Catering, draagt hier zeker aan bij. Samen werken we met veel plezier aan de meest prettige werkomgeving en zorgen we dat alles tot in de puntjes is geregeld en verzorgd, elke dag weer!

Voor meer informatie over de Hofclub kijk op
www.hofclub.nl of neem contact op met Anouk Verwaal (06 51 06 98 65) of stuur een e-mail naar: info@hofclub.nl.


ACHTERGRONDINFORMATIE

 

Het concept: voel je thuis!
De Hofclub is een uniek werk- en vergaderconcept en biedt flexibele, inspirerende werkplekken, afgesloten kantoorunits en sfeervolle vergaderruimten. In de gezellige, ongedwongen en huiselijke ambiance voelt iedereen zich snel thuis. Een royaal clubhuis voor zelfstandige professionals en groeiende ondernemingen, maar ook reeds gevestigde en grote ondernemingen kunnen hier makkelijk uitbreiden (en weer inkrimpen) en van de verschillende luxe vergaderruimten gebruik maken.

Werken

Ondernemers kunnen een enkele of meerdere werkplekken huren, op vaste basis of in de vorm van een strippenkaart, maar ook een afgesloten kantoorunit behoort tot de mogelijkheden.   


Vergaderen

Naast de diverse plekken voor informeel overleg zijn er in de Hofclub drie vergaderkamers. De ruimten kunnen naar wens worden ingericht, waardoor ze ruimte bieden aan twee tot vijftig personen. Bovendien zijn deze vergaderruimten separaat te boeken en zijn uiteraard van alle gemakken voorzien. Alles is aanwezig om een effectieve meeting, brainstormsessie of een grote presentatie te houden. Van luxe stoelen tot een handige white boarden en van grote krijtwanden tot moderne projectieschermen.

 

De locatie: modern kantoorpand, mooie zichtlocatie..
De Hofclub bevindt zich op de derde en tevens bovenste verdieping van een modern kantoorpand gelegen aan de Zaagmolenlaan 4 in Woerden, recht tegenover het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis. Nabij het NS Station en in de directe nabijheid van de autosnelweg A12.

Ruim helft werknemers werkt 1 tot 2 dagen thuis

Tegelijk enorme kans voor flexplek-locaties.

Ruim helft werknemers werkt 1 tot 2 dagen thuis

Ruim helft werknemers werkt 1 tot 2 dagen thuis

Door: Pieter Verbeek

Regelmatig thuiswerken is helemaal deel van werken geworden. Steeds meer werknemers mogen van de baas vanaf hun huisadres hun werk doen.

54 procent van de werknemers werkt één tot twee dagen per week vanaf huis, terwijl 13 procent zegt meer dan de helft van de week thuis te werken. Dat is een stijging ten opzichte van de voorgaande jaren.

Steeds meer thuiswerkers

Vorig jaar (2014) was dat nog 44 procent, in 2013 39 procent en het jaar daarvoor 32 procent. Voor één op de drie werknemers is thuiswerken echter nog steeds zeer beperkt mogelijk, terwijl 3,6 procent zegt nooit te kunnen thuiswerken.

Dat blijkt uit de Nationale Enquête Over Het Nieuwe Werken, die dit jaar voor de vijfde keer is uitgevoerd. Er deden dit jaar weer meer professionals mee dan voorgaande jaren: bijna 5.300.

In de avonduren? Thuiswerken is voor sommigen dan ook “vooral iets wat in de avond- en weekenduren gebeurt.” Bij iets meer dan de helft is dat aandeel thuiswerken groter geworden in vergelijking met drie jaar geleden.

Zelf bepalen waar en wanneer?

De flexibiliteit en vrijheid blijkt wel uit het feit dat bijna 78 procent van de mensen in dit onderzoek zegt zelf te beslissen waar ze hun werk doen. 68 procent beslist zelf wanneer ze hun werk doen en bijna 60 procent werkt op meerdere plekken buiten het pand van de werkgever. Vorig jaar zei 62 procent zelf te beslissen waar en wanneer ze hun werk doen. ? 

Buiten kantooruren

Ook buiten kantooruren werken is normaal aan het worden. 64 procent van de professionals werkt regelmatig ‘s avonds en in het weekend, iets meer dan voorgaande jaren. Wel zegt bijna de helft van de specialisten dat thuiswerken prima is, maar dat het weekend werk-vrij is.

Ruim 97 procent zegt de verantwoordelijkheid van HNW aan te kunnen,  85 procent zegt dat de meeste van de collega's dat ook kunnen. Werken in vrijheid betekent ook dat werk en privé steeds meer door elkaar lopen. Voor 83 procent van de professionals levert dat alleen voordelen op. Twee derde van hen zegt dan ook dat dit geen extra stress oplevert.

(Bron: Redactie Over Het Nieuwe Werken / 23 juni 2015 )

Hoe je flexplekken deelt en heerst

Hoe je flexplekken deelt en heerst

Hack de ongemakken van Het Nieuwe Werken

Doet jouw organisatie aan Het Nieuwe Werken? En heb je daar soms flink de balen van? Denk je met weemoed terug aan de speciaal op jouw maten afgestelde stoel die elke ochtend plichtsgetrouw op jouw achterwerk stond te wachten? De stapel dossiers op de hoek van je bureau, die je aan het eind van de dag lekker kon laten liggen? Aan de vertrouwde collega naast je, die je op elk gewenst moment een vraag kon stellen? En aan de vergaderkamer die nergens heenging tot jij en je teamgenoten hem nodig hadden?

Werken lijkt tegenwoordig wel bijzaak. Eerst een plek vinden, je laptop aansluiten en je stoel instellen. Snel een vergaderzaal reserveren voor ze allemaal weer bezet zijn. De collega aan wie je iets wilde vragen, is offline. Kom je na een overleg terug op je vloer, ligt je verbinding eruit. De hele handel opnieuw opstarten. Voorheen kon je je op zo’n moment terugtrekken in de veilige oase die jouw eigen werkplek was. Nu heb je misschien niet eens een eigen locker.

Fijn voor je werkgever, want nu kunnen jullie verhuizen naar een kleiner pand. Of ze kan andere dure kantoorpanden sluiten. Met als bonus dat medewerkers die niet gebonden zijn aan een werkplek op kantoor, altijd en overal kunnen werken.

Hoe pluk je als medewerker de vruchten van zo’n flexwerkplek?

Hoe bazen verdeelden en heersten

Bekijk je privileges van weleer nog eens goed. Je eigen bureau mag dan praktisch en vertrouwd zijn, het is ook een plek waarop je baas vervelende klusjes kan neerleggen. Waar collega’s je kunnen insluiten als ze iets van je willen. Een vaste werkplek betekent ook dat je op andere plekken, aan andere dossiers en naast andere collega’s niet kunt werken. Sta jij bij het bureau van een collega aan de andere kant van de afdeling? In de ogen van je manager is dat kletsen, of je nou je hardloopprestatie van afgelopen weekend bespreekt of een moeilijke klant. Dat iedereen een vaste plek heeft – aan de lopende band, in een cubicle of open kantoortuin – is bovendien lekker overzichtelijk voor managers die de boel strak in de gaten willen houden (en dan doelen we niet op de kwaliteit van jouw bijdrage).

Als je het oude kantoor zo eens bekijkt als een uiterst verdeelde boel, kun je je gekoesterde domein opeens gaan zien als het resultaat van een succesvolle verdeel- en heerstactiek van je bovengeschikten. Een beetje zoals alleenheersers als Caesar en Napoleon hun vijanden verdeelden om zelf aan de macht te blijven. Door de een net iets meer land, invloed of privileges te geven dan de ander, zouden tegenstanders namelijk minder snel de handen ineenslaan en gezamenlijk, als bondgenoten, tegen de machthebber optreden. Zo verging het ook de fabrieksarbeiders eind negentiende eeuw. Om zo snel en goedkoop mogelijk te produceren, werden bedrijven opgedeeld in afdelingen, subafdelingen, teams en functies. Medewerkers eindigden aan de lopende band. Van ambachtslieden die alles zelf deden, werden zij kleine schakeltjes in het geheel, gespecialiseerd in een bepaalde taak. Zo zonder overzicht van het productieproces van A tot Z konden ze minder makkelijk voor zichzelf beginnen. En motivatie? Ontplooiing van talenten en ambities? Nergens voor nodig. Dankzij de eentonige, nauwkeurig omschreven taken hoefden managers slechts te controleren of medewerkers deden wat er gezegd werd.

Deel en heers

Nou vraagt deze tijd om medewerkers die verder kijken dan hun werkbank lang is. Om zelfstandige, verantwoordelijke, proactieve en betrokken medewerkers, die niet werken omdat ze gecontroleerd worden, maar omdat ze een bijdrage kunnen en willen leveren aan een groter geheel, aan een duurzame, rechtvaardige of financieel fitte wereld, aan gezonde, mobiele, verbonden, geïnformeerde, geëntertainde of anderszins blije klanten. Medewerkers die niet zomaar een taakje uitvoeren, maar inzicht hebben in de behoefte van de klant en hoe de organisatie daar het best op in kan spelen. Deze tijd vraagt dus om jou. Dat heeft je werkgever ook door. Daarom ben jij verlost van dat ene bureau op die ene verdieping, van controlerende mana- gers, van blokkades tussen jou en de rest van je organisatie (en de wereld daarbuiten), van onproductieve statussymbolen, van zogenaamd overbodige taken.

Er zijn dus voordelen, maar hoe ‘deel’ je je werkplek en ‘heers’ je over je werk en je leven? Om te beginnen: slijmen en je uitsloven om de organisatieladder te beklimmen en een mooier hokje te bemachtigen hoeft niet meer. In HNW heb je niet één eigen werkkamer, maar een heel kantoor om uit te kiezen (op vrijdag heb je zowat een hele verdieping voor jezelf). Je bent niet langer veroordeeld tot die luidruchtig bellende buurvrouw. Jij kunt zitten naast, samenwerken met en leren van wie je maar wilt. Voor jou geen stapel werk op de hoek van je bureau, maar een manager die een stip aan de horizon schetst en jou (mede) laat bepalen hoe je daar komt.

Ben jij niet aanwezig, dan zegt dat nog niks. Misschien ben je wel snode plannen aan het smeden met de trekker van het Jonge Ambtenaren-netwerk. Of koffie aan het drinken met een collega van de frontoffice, om te zorgen dat zij informatie handiger bij jou aanlevert. Sterker nog, je kunt de hele dag koffie drinken als jij dat wilt. Jij bent altijd op je plek, of dat nou naast je manager, in de kroeg, onderweg naar een klant of op het strand is. En jij bent altijd aan het werk, zolang je maar kunt uitleggen hoe jouw activiteit bijdraagt aan het organisatiedoel. Zeg nou zelf, ben je zonder vaste plek niet veel beter af?

Auteurs
Suze Krijnen en Floris Vrasdonk zijn gespecialiseerd in HNW. Auteurs van het boek Wie heeft mijn werkplek gepikt? Profiteren van het nieuwe werken in 14 hacks. Uitgeverij Haystack.

 

Hoe ver mag je gaan om je medewerker te controleren ?

Hoe ver mag je gaan om je medewerker te controleren ?

Leuk al die medewerkers die op hun eigen devices werken. Maar het gebruik van apps en onveilige netwerken kan ook risicovol zijn voor de waardevolle en gevoelige bedrijfsinformatie. Hoe ver mag je gaan als werkgever om te controleren of je mensen wel veilig digitaal werken? 

De verantwoordelijkheid voor security is tweezijdig, vindt Bouke van Kleef, directeur van AVK Innovatie en onafhankelijk adviseur over Het Nieuwe Werken. Zowel de werkgever als de werknemer moeten verantwoordelijkheid nemen. 

Voorwaarden stellen
Als je als werknemer graag op je eigen apparaat wilt werken, mag je verwachten dat jouw organisatie daar wel voorwaarden aan stelt. Zoals het goed beveiligen van je device met wachtwoord en of pin. “Als dat niet zo is, en je tablet valt in de verkeerde handen dan heeft iemand zomaar toegang tot je werkmail, en de gevoelige informatie daarin”, benadrukt Van Kleef. “Als organisatie mag je dus best wel beleid voeren om je medewerkers te ‘dwingen’ wachtwoorden te gebruiken om hun apparaten te beveiligen wanneer ze gebruik willen maken van de zakelijke faciliteiten.”

Werkgerelateerd
Aan de andere kant heb je zelf als werknemer ook je verantwoordelijkheid om maatregelen te nemen, stelt Van Kleef. “Het is net als bijvoorbeeld bij een privé pc. Je moet thuis je PC voldoende beveiligen. Als de bank kan bewijzen dat je de 5 veiligheidsregels niet hebt nageleefd, zoals goede beveiliging en zorgvuldig handelen, dan heeft de bank geen terugbetaalverplichting wanneer je “slachtoffer” wordt van bankfraude. 

Dat geldt ook een beetje bij het werken op je eigen apparaat, stelt Van Kleef. "Je hoort je werkgerelateerd te gedragen. Je moet voorkomen dat alles op straat komt te liggen, dus met een goede beveiliging en wachtwoorden die niet overal het zelfde zijn. Dus werknemer neem je verantwoordelijkheid, en werkgever dwing dat af, maar leg wel uit waarom. Verplicht dat thuiswerkers eerst een pin of wachtwoord moeten invoeren voordat ze hun devicelaten communiceren met de server van het werk.”

Vanuit de werknemers is er een roep om meer flexibiliteit, het werken met eigen apparatuur en het delen van documenten via apps en de cloud. Wat nu als de werkgever daar niet in mee gaat?
Van Kleef: “Als een organisatie zegt “wij ondersteunen de iPad niet” en daar ook geen ander alternatief voor biedt, dan is strategische burgerlijke ongehoorzaamheid wellicht de oplossing tot het bewegen van ICT. Dat is mijn persoonlijke mening. Als de afdeling ICT niets aanbiedt en je werkt niet bij een organisatie met een hoog beveiligingsrisico als de politie of de veiligheidsdienst, dan kan je met duidelijke communicatie je eigen weg zoeken om je doel wel te bereiken. Ik zeg het nu hardop, maar het gebeurt natuurlijk overal al binnenskamers. Bij gemeenten mogen ambtenaren geen dropbox gebruiken, maar je ziet het tot het hoogste niveau wel gebeuren. Documenten delen in de cloud mag niet, maar je ziet het gebruik van Evernote, OneDrive en Google Drive groeien. Kortom, je mag toch verwachten dat de afdeling ICT met de tijd meegaat en dan een goed alternatief biedt.”

Wordt dan wel genoeg uitgelegd waarom de cloud niet mag worden gebruikt?
“Ervoor zorgen dat er in de organisatie een besef leeft van de risico’s van mobiel werken en werken in de cloud is zeker de verantwoordelijkheid van de werkgever. Organisaties laten daar nog wel een steek vallen. Je hoeft niet paranoïde te worden, maar je moet wel weten wat risicovol gedrag inhoudt. Zoals je telefoon niet vergrendelen met een pin, overal het zelfde wachtwoord gebruiken, of zomaar een open Wifi verbinding gebruiken met je zakelijke laptop. Als organisatie mag je dan ook best wel aangeven waarom je bepaalde maatregelen neemt. Maar het moet niet doorslaan.”

Doorslaan? Wat bedoel je daarmee?
“Denk bijvoorbeeld aan MDM tools, mobile device management. Deze tools kun je installeren op je server als werkgever om er vervolgens je beleid mee af te dwingen. Wat mag wel en wat niet op de door de medewerkers gebruikte devices. Zo kan op je privé-apparaat het beleid worden gepushed door de e-mail van het werk in te stellen. Stel dat een vrachtwagenchauffeur zijn privé smartphone heeft gesynchroniseerd. De werkgever kan dan in theorie vanaf kantoor zijn route volgen en zien hoe de reis verloopt. Zakelijk misschien nog uit te leggen, al is dat al erg twijfelachtig. Maar in priv;e tijd iemand (kunnen) volgen is uit den boze. De applicatie maakt standaard geen onderscheid tussen zakelijke tijd en privétijd. Dus de tools registreren ook waar de chauffeur in het weekend  is. Het gaat om het verschil van kunnen zien en analyseren. Je moet daar als werkgever voor oppassen. Je begeeft je op zeer risicovol terrein: de privacy. Je koopt de tools met een bepaald doel, zoals apparaten kunnen installeren en beheren, maar dat er standaard zoveel wordt bijgehouden, daar ben je niet altijd van bewust. 

Bron: Redactie Over Het Nieuwe Werken  15-4-2015

Door : Pieter Verbeek

9 Tips voor gezonder werken in 2015

9 Tips voor gezonder werken in 2015

9 Tips voor gezonder werken in 2015

Het nieuwe jaar nadert en de goede voornemens borrelen weer op. Meer bewegen, wie neemt het zich niet elk jaar voor? Bewegen maakt je niet alleen fitter, je humeur verbetert en je bent beter bestand tegen werkstress.

Bovendien is uit een Zweeds onderzoek onlangs gebleken dat lang zitten het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker met maar liefst 50 procent verhoogt.

Duurzame inzetbaarheid

Hoog tijd dus om elke dag te werken aan je eigen duurzame inzetbaarheid: kom wat vaker van die bureaustoel af en benut de werkvloer wat meer. Maar hoe pak je dat aan? Het platform Over Duurzame Inzetbaarheid zette 9 tips op een rijtje. Daarmee gaat Blue Monday, de maandag in januari waarop veel mensen treurig zijn omdat hun goede voornemens al mislukt zijn, straks volledig aan je voorbij.

  • Mail of chat minder met collega’s. Sta op en loop naar ze toe. Contact met collega’s blijkt daarnaast ook nog eens gelukkiger te maken.
  • Zet geen waterkan op je bureau maar neem een kleine beker of glas. Dan loop je vanzelf al meer naar de kraan.
  • Haal altijd zelf drinken en laat dit niet door collega’s doen.
  • Koop en bewegingsmeter aan en meet de gehele dag je activiteit en hoeveel calorieën je verbrandt. Doe dit het liefst met een collega: uitdagingen aangaan werkt extra motiverend.
  • Eet niet snel een broodje aan je bureau. De lunchpauze op het werk is een prima gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken.
  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap.
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet.
  • Ga je bellen? Sta dan op en loop weg. Dit is voor je collega’s ook aangenamer. Wie wil er alle gesprekken horen?
  • Laat de auto wat vaker staan en fiets of loop naar je werk. Is de afstand te groot? Denk dan eens aan een elektrische fiets of stap een station eerder uit de bus en loop de rest.

50.000 zzp'ers en eenmanszaken erbij in 2014

50.000 zzp'ers en eenmanszaken erbij in 2014

Het afgelopen jaar zijn er bijna 50.000 zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) en eenmanszaken in Nederland bij gekomen. Er zijn er nu bijna 880.000, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel over de ontwikkelingen in het Nederlandse bedrijfsleven in 2014. 

Van de startende bedrijven is 99 procent een eenmansbedrijf of een klein bedrijf met een paar man personeel. De meeste 'eenpitters' zijn een organisatie-adviesbureau begonnen. Ook in de bouw komen er nog veel zzp'ers bij en opvallend veel starters hebben een eigen nagelstudio of beginnen als alternatief genezer.

In 5 jaar tijd is het aantal zzp'ers en eenmanszaken in Nederland met 51 procent gestegen.

Stoppers

De afgelopen jaren is vooral de dienstensector gegroeid. Daar zijn de meeste starters, maar ook het grootste aantal stoppers. De meer traditionele bedrijven hebben het moeilijk door de veranderende economie en het internet, vooral in het mkb is sprake van een afnemende vraag naar diensten en producten door andere internettoepassingen.

Het aantal grote bedrijven is vorig jaar met 1 procent afgenomen. Deze ontwikkeling heeft een enorme impact op de werkgelegenheid in Nederland, stelt de Kamer van Koophandel

 

Populairste zzp-activiteiten

AANTAL

organisatie-adviesbureaus

7.702

algemene burgerlijke en utiliteitsbouw

6.299

overige specialistische zakelijke dienstverlening

2.951

overige paramedische praktijken (geen fysiotherapie en psychologie) en alternatieve genezers

2.653

schoonheidsverzorging, pedicures en manicures

2.089

 

Voorteken

Het aantal bedrijven, inclusief zzp'ers en eenmanszaken, groeide afgelopen jaar met 5 procent. Er gingen minder bedrijven failliet. "Dat is een voorteken van een herstellende economie", zegt de Kamer van Koophandel.

De Kamer van Koophandel telde op 1 januari ruim 1,7 miljoen actieve bedrijven in Nederland, van eenmanszaken en mkb-bedrijven tot grote ondernemingen en multinationals.

bron: NOS

Japke-d. Bouma: ‘Zit hier al iemand?’ De hel die flexplek heet

Japke-d. Bouma: ‘Zit hier al iemand?’ De hel die flexplek heet

De strijd om een flexplek op kantoor is een strijd op leven en dood geworden. Had iedereen vroeger zijn eigen plekkie met een wrakkig bureau, een campingstoel en wat rotte mandarijnenschillen, tegenwoordig zwoegt de kantoortijger met rolkoffers vol dossiers, een karretje met zijn persoonlijke franje en een loodzware laptop door de gangen met het mantra ‘zit hier al iemand’.

Ik ken mensen die dagen lopen te aasgieren tot ze ergens kunnen inloggen of nog erger, die collega’s vergiftigen om maar ergens te kunnen neerstrijken. Bij ons doet een vacante werkplek al gauw zo’n twee ruggen per maand op de zwarte markt.

Ik snap dus dat collega’s zeggen: ‘flexplek, my ass’. En tóch wil ik een lans breken voor de flexplek. Het idee ervan: knokken voor je plekje, je wilde een ratrace, je krijgt een ratrace – zo hoort het natuurlijk in de jungle. Ook fijn van flexplekken is de kruisbestuiving als je telkens ergens anders zit. Ja, de virussen, afgeknipte nagels en zuur geworden slagroom tussen de plakkerige toetsenborden, dat natuurlijk ook, maar denk ook eens aan al die nieuwe kinderverhalen, al die nieuwe kattenplaatjes en al die nieuwe kantoorquotes die je op steeds wisselende plekken meekrijgt. Er gaat een wereld voor je open.

Maar het grootste voordeel van een flexplek is dat iedereen lekker vroeg op kantoor is – bij ons zitten de meesten al rond vijf uur met gepoetste tanden achter hun flexscherm. Je kunt dan veel eerder beginnen met knallen. Wel jammer voor de mensen met kinderen die niet op tijd kunnen zijn, maar collega’s met kinderen hebben sowieso pech gehad. 

Daarom zeg ik dus: we take the flexplek to the max en we gaan allemáál flexen. Niet alleen de de jonkies, de stagiaris en de zzp’ers: maar ook de directie, de conciërge, het middenmanagement, de oudjes met de aangepaste kantoormeubels en de mevrouwen van de klantenservice. Wie het eerst de corneroffice pakt, kan er zijn benen op het bureau leggen en de luxaflex laten zakken.

Om te voorkomen dat mensen bureaus voor de volgende dag bezet gaan houden met spulletjes – een shawl, koekjes, een wattenstaafje met gele puntjes, een pakje aangebroken crackers – stel ik voor dat er elke middag om 17.30 uur een clean-deskploeg komt die alle persoonlijke shit van de bureaus in een groten glazen koker stort die uitkomt in de hal. Daar kunnen mensen dan de volgende ochtend hun fotolijstjes, mokken, loopdossiers, aspirinestrips, badeendjes, lege glazen, bontmutsen, tampons en halve Bounty’s ophalen. Vervolgens worden alle bureaus met een hogedrukreiniger met alcohol en rattengif gereinigd. De enige manier om nog een vaste werkplek vast te houden, is door er te gaan wonen. 

Verder vind ik dat flexplekken die langer dan tien minuten verlaten zijn, mogen worden ingenomen. Laptops waarop drie minuten niet gewerkt wordt, melden zich automatisch af. Bureaus met foto’s van familie en of huisdieren kunnen sowieso als vrije bureaus beschouwd worden. Wat natuurlijk wel gewoon kan, is heel vroeg de wekker zetten, handdoek over de stoel leggen en daarna nog even een paar uur terug naar bed.

Maar dan hebben er dus heel veel mensen geen plek hoor ik u zeggen. Klopt. Het gáát ook niet om de plek jongens. De mooiste plek op kantoor, is die in het hart van je collega’s.

bron: NRC

Van burgemeesterskamer naar flexplek

Van burgemeesterskamer naar flexplek

Met het neerleggen van het burgemeesterambt van IJsselstein verliest Patrick van den Brink niet alleen zijn ambtsketen, maar ook een eigen kamer en enkele privileges. De nieuwe directeur van het CCV krijgt in Utrecht niet de mooiste kamer, maar een flexplek. “Ik ben veel op pad, dus een eigen kantoor is niet nodig. En ook geen klaargemaakte lunch meer, maar brood mee van thuis”, lacht hij. En de taxi, waar hij als burgemeester incidenteel gebruik van maakte, wordt verruild voor: ‘Van auto met chauffeur tot trammetje stopt voor de deur’. “Bij gebrek aan parkeerplaatsen is openbaar vervoer veel handiger.”

Het deert hem allerminst. “Ik krijg een veelzijdige baan binnen het landelijk advies- en expertisecentrum op gebied van veiligheid en preventie. De kans om samen te werken – ook met burgemeesters – aan veiligheidsplannen en de aanpak van de criminaliteit.”

bron: deweekkrant.nl

Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken

‘My work is where my laptop is’ is een veelgehoorde uitspraak als het om Het Nieuwe Werken gaat. Zijn uw werkplekken hier al op ingericht? 

Indeling

Wanneer op de gebruikers van de locatie in en uit lopen, moet de indeling daarop aangepast zijn. Een einde aan de traditionele cellenstructuur en creatief gebruik gaan maken van ruimtes. Dus informele hoeken met loungebanken om inspiratie op te doen en te brainstormen, knusse hoekjes met hoge fauteuils om rustig iets door te lezen of een informeel gesprek met een klant te voeren, grote tafels waar meerdere medewerkers samen kunnen werken en aparte ‘cubicles’ voor gebruikers die belangrijke gesprekken moeten voeren of in alle rust geconcentreerd willen werken.

Kantoormeubilair

Bovenstaande indelingen vragen natuurlijk ook om passend kantoormeubilair. Niet standaard voor iedere gebruikers een bureau en stoel, maar ook bureaus (met wieltjes) die aan elkaar gezet kunnen worden, en niet voor iedere gebruiker een bureau maar voor iedere fte. Met flexplekken kunnen meerdere gebruikers namelijk op dezelfde plekken werken. Wanneer iedere gebruiker de mogelijkheid van eigen opbergruimte heeft, kunnen daar spullen opgeborgen worden die normaliter op het bureau staan.

Voor al het meubilair geldt uiteraard dat het ergonomisch en in hoogte verstelbaar moet zijn. Heeft u te maken met lastig in te delen ruimtes of wilt u het meteen groots aanpakken en voor een opvallende inrichting gaan, dan biedt maatwerk meubilair wellicht uitkomst.

Apparatuur

In de inleiding zeiden we het al, bij Het Nieuwe Werken hoort ook dat u altijd en overal bij de benodigde gegevens kunt. Met uw laptop, maar ook met uw mobiele telefoon, kunt u dan thuis, onderweg of bij een klant bij uw eigen bestanden, bijvoorbeeld via ‘the cloud’ of een beveiligde website. Zorg dat er in uw kantoor in iedere ruimte, dus ook bij de loungebank, toegang is tot internet of WiFi.

Thuis en op een flexpleklocatie werken is ook een belangrijk onderdeel van Het Nieuwe Werken. Het gaat immers om flexibel werken, en dat houdt ook in waar en wanneer de werknemer dat wil. Veel werkgevers deinzen hiervoor terug, omdat ze vrezen voor het niet gescheiden kunnen houden van werk en privé en ze daar geen controle over hebben. Toch zijn er heel wat voordelen te noemen, te weten een kostenbesparing (minder kantoorruimte nodig, minder reiskosten), minder laatkomers door files, verlaging van het ziekteverzuim en minder bijzonder verlof.

Met wat simpele aanpassingen kunt u uw gebruikers al inspireren. Een nieuwe inrichting zorgt immers vaak voor nieuwe ideeën. En meer creativiteit, efficiëntie en motivatie is toch waar Het Nieuwe Werken om begonnen is!

Nieuws archief

hier het overzicht van alle oudere nieuwsitems
» Flexplekken AD
» Hippe flexplek trekt veel zzp’ers aan
» Helft werkenden wil flexplek
» Helft thuiswerkers vindt zichzelf productiever dan op kantoor
» 10 tips voor beter muisgebruik
» Coworking verhoogt omzet en creativiteit
» Rechtstreeks boeken op Flexplek.nl
» 5 tips voor een ergonomische werkplek
» Medewerkers met goed licht op werkplek slapen beter
» Zelf werkuren en werkplek kiezen
» Gratis kantoorkoffie is 'basisvoorziening'
» Het einde van nine-to-five is in zicht
» Werknemer kampt met steeds meer reistijd
» Slechts 40 procent werknemers wil vaste werkplek
» 'Hoog tijd voor echt flexibele kantoorruimte'
» Regus koopt Spaces
» Hoe archiveren van e-mail je dag kan redden
» Flex kantoorplekken niet aan te slepen
» Bijna helft bedrijven laat werknemers op afstand werken
» Stoel en werkplek goed instellen: advies en tips
» Flexcentrum creëert succesvolle netwerkbijeenkomst
» Dag van het Nieuwe Werkoverleg
» 10 gouden tips voor een topoverleg
» Creëer een fijne werkomgeving
» Vervolgstap werk- en ontmoetingscentrum
» Flexwerkplek voor vrouwen wil uitbreiden
» Praktische tips voor je flexplek: verbeter je werkhouding & productiviteit
» Tips voor het vinden van flexibele kantoorruimte
» Salaris inleveren voor minder reistijd? Geen probleem
» Kenniswerker ontevreden over werkomgeving
» Werknemer kent rechten bij 'nieuwe werken' niet
» Maak je flexpleklocatie een succes
» Tips voor vergaderen
» Kantoor blijft toch de ideale werkplek
» Heeft u ons al zien rijden?
» Kantoor Bespaartips
» Welke vergaderlocatie past bij u?
» Flexplekken in trek
» Leegstand kantoren naar dieptepunt
» Mobiel werken verandert de werkplek
» Gepaste zomerkleding op kantoor
» Flexplek, ontmoetingsplaats en wit licht
» Waar moet mijn plant heen?
» Waar en wanneer Het Nieuwe Werken: zegt ú het maar!
» Het statussymbool van het eigen kantoor verdwijnt
» Leegstandsdrama kantorenmarkt dubbel zo groot
» Jonge werknemer hecht het meest aan flexibiliteit
» Het Nieuwe Werken is balanceren tussen werk en privé
» Flexibel werken gedijt het best in Nederland
» Hogere omzet voor samenwerkende zzp’ers
» Mobiele website Flexplek.nl beschikbaar
» Lege kantoren genoeg, maar niet voor zzp'ers
» Steeds meer zzp’ers werken op flexplekken
» Flexibel werken stuwt omzet bedrijfsleven
» Deel uw mening over Flexplek locaties op Flexplek.nl
» Persoonlijke flexplek
» Bibliotheken weer populair door nieuw publiek
» Vijf manieren om uw baas ervan te overtuigen dat u flexibel kunt werken
» Zo verdien je geld aan je lege vierkante meters
» Ook geen zin in filerijden?
» Flexplek.nl is actief op Facebook en Twitter
» Vermoeide werknemers hebben moeite werk en gezin te combineren
» Herstel kantorenmarkt blijft uit
» Flexplekken, de ongezochte vondst
» HNW is beginnen met goede koffie
» Hele dagen thuiswerken is niet prettig
» Flexibel werken maakt gelukkig
» Formulekantoor lichtpuntje voor vastgoed
» De derde werkplek heeft de toekomst
» Flexibele werker moet centraal staan bij kantoorinrichting
» Werken op afstand is onstuitbare trend
» Drie tips om als ondernemer te profiteren van de crisis
» Overheid moet meer doen om HNW te stimuleren
» Thuiswerken niet ideaal?
» ‘Flexwerk moet zekerder, vaste banen flexibeler’
» Werkend Nederland massaal gebukt onder tijdstress
» Minister Schultz opent Week van het Nieuwe Werken
» Flexwerken is veel gezinsvriendelijker
» Flexwerkers werken beter samen