Drie tips om als ondernemer te profiteren van de crisis

Drie tips om als ondernemer te profiteren van de crisis

Crisis. Dit woord hoor je erg veel de laatste tijd. En ja, als je de kranten leest en de TV aanzet, dan gaat het daarover. Bankencrisis, eurocrisis, schuldencrisis, Griekse crisis, etc. Maar in het Chinees bestaat het woord crisis niet. De Chinese schrifttekens zeggen dat de crisis juist een kans is. Een kans, waarvan je als ondernemer kan profiteren. In deze blog geef ik drie tips hoe je als ondernemer van de crisis een kans kan maken.

In Chinees is crisis kansen

In China hoor je het woord crisis niet vallen. Ook gaat het niet alleen (financieel) voor de wind, maar de Chinezen kennen het woord crisis niet eens. Zij hebben daar geen aparte schrifttekens voor. En op de staatstelevisie komt dat woord ook niet voor. Als ze het woord crisis willen schrijven, dan komen ze uit op iets anders, namelijk kans. In China zeggen ze dus eigenlijk: Crisis biedt kansen. Oh ja? Ja, want het geeft ook weer een uitdaging om iets nieuws te ontdekken, om je weer verder te ontwikkelen. Het is een spannende periode, maar het zet je ook weer op scherp. Dat geldt voor je privé, maar ook voor je als zakelijk, als ondernemer. Het is een mooie kans om de vastgeroeste patronen te doorbreken en deze patronen los te laten om zo jezelf weer te verbeteren. Hoe maak je nu als ondernemer een kans van de crisis? Ik noem er een paar.

1. Profiteer van zelfreflectie 

Een kans is dat je als ondernemer wakker wordt geschud en eens gaat nadenken over een aantal vragen. Vragen, die je jezelf anders niet zou stellen, zoals:

  • Wat heb ik als ondernemer de afgelopen jaren eigenlijk gedaan?
  • Wat voor type ondernemer ben ik?
  • Wat wil ik als ondernemer de komende jaren doen?
  • Waar ligt uiteindelijk de kracht van mijn onderneming? Wat is mijn core business?
  • Waar ligt ten diepste mijn hart/passie om te ondernemen?
  • Waar kan ik als ondernemer mijn kansen grijpen?

Stel deze vragen, juist als het niet goed gaat. Dat brengt je als ondernemer op nieuwe ideeën. Om iets anders te doen of nieuwe markten aan te boren. Profiteer van zelfreflectie en denk in kansen!

2. Profiteer van ongegrond pessimisme

Een andere kans is dat je kunt profiteren van het pessimistische geluid om je heen. Ja, ja, het is crisis. Gaat het bij jou ook zo slecht? Zie je je omzet ook teruglopen? Ik zou maar eens kijken hoe je kunt snijden in de kosten. Ik weet nog wel een leuk bureau, die je hierbij kan helpen. Ofwel, laat andere ondernemers maar elkaar de crisis aanpraten, dat biedt voor jou juist kansen om deze markt over te nemen. En het biedt een perspectief om met marktinnovatie de klanten naar jouw onderneming te lokken. Profiteer dus van ongegrond pessimisme. Laat ze maar praten. Twee jammeren over de crisis geheel teloor, de derde loopt er met de kans vandoor.

3. Profiteer van minder concurrentie

Diverse potentiële ondernemers stellen hun beslissing uit. Ze waren van plan een onderneming over te nemen of op te starten, maar ze besluiten om de start van hun bedrijf in de wacht te zetten of de overname van een bedrijf pas in gang te zetten wanneer de markt weer aantrekt. Als iedereen deze beslissing neemt, dan profiteer je van een afnemende concurrentie. En daar ligt voor jou als ondernemer de kans. Want veel bedrijven gaan failliet en dat betekent ook een gat in de markt. Vooral als je als ondernemer weet iets nieuws te brengen, dat de concurrentie versteld doet staan en de klanten in hun veranderende behoeften voorziet . Een klein voorbeeld. Neem een fotograaf, die anders denkt en de kansen grijpt. Een fotograaf die niet alleen maar bruiloften en partijen in een mooi plaatje vastlegt, maar ook een begrafenis of rouwplechtigheid van prachtige beelden voorziet. Iets waaraan de klant een dierbare herinnering overhoudt. Iets waaraan de concurrentie niet gedacht heeft. Hoezo crisis? Grijp de kansen!

Kortom, schud je als ondernemer wakker, laat anderen elkaar maar in de put praten, profiteer ervan en denk in kansen. Dan is het woord crisis zeker geen Chinees meer.

bron: http://www.b2bcontact.nl 


« terug naar nieuwsoverzicht