Gratis kantoorkoffie is 'basisvoorziening'

Gratis kantoorkoffie is 'basisvoorziening'

Bitter weinig koffiedrinkers zijn bereid om te betalen voor een bakkie op het werk. Al wordt dat percentage wel iets hoger als er voortaan geen lauw slootwater meer uit de automaat komt maar kwalitatief goede koffie.

Het is een veelbesproken onderwerp in menig kantoortuin: de koffie. Sommige medewerkers nemen zelf een koffiezetter mee, anderen halen een bakkie troost bij de espressobar in de lobby - als die er is.

Maar de heersende mening is dat de werkgever gratis moet zorgen voor goede koffie. Zo'n twee derde van de koffiedrinkers vindt het een gratis basisvoorziening, blijkt uit onderzoek van Panelwizard onder 550 Nederlanders, in opdracht van Nestlé Professional.

49 cent

Een kleine 10% is nu al bereid om te betalen voor de kantoorkoffie, maar maximaal ruim 49 cent per kopje. Daarnaast wil 17,5% best wat geld op tafel leggen, maar alleen als de kwaliteit van de koffie daarmee ook verbeterd. Overigens is het in andere landen al meer ingeburgerd om te betalen voor kantoorkoffie.

De respondenten geven hoog op van het belang van koffie op het werk. In de pikorde staat goede koffie boven een lekkere lunch of een laptop van de zaak, zo blijkt uit het onderzoek.

Visitekaartje

Sterker nog: één op de vijf werknemers denkt zonder goede koffie zijn werk niet naar behoren te kunnen uitvoeren. Daarnaast meent zo'n driekwart dat goede koffie werkt als visitekaartje voor het bedrijf.

De markt voor koffieautomaten op de werkvloer wordt gedomineerd door Douwe Egberts, Autobar, Maas en Selecta. In een eerder interview met De Telegraaf gaf Nespresso aan dat zij ook de zakelijke koffiemarkt op willen.

bron: Telegraaf


« terug naar nieuwsoverzicht