Werknemer kent rechten bij 'nieuwe werken' niet

Werknemer kent rechten bij 'nieuwe werken' niet

Driekwart van de werknemers is voorstander van het nieuwe werken in hun eigen bedrijf, maar het grootste deel weet nauwelijks iets over de rechten en plichten die men heeft. Zo is de werkgever verantwoordelijk voor de aanschaf van gordijnen als de zon in het beeldscherm schijnt van de thuiswerker.

Ook weet slechts een kwart van de ondervraagden dat de werkgever aansprakelijk is als de thuiswerker op weg naar de keuken struikelt en iets breekt. Dit blijkt uit onderzoek van MWM2 in opdracht van BNR, dat vandaag in het teken staat van ‘Out of Office dag’. De dag is geïnitieerd naar aanleiding van de nucleaire top in Den Haag, die een deel van de Randstad heeft stilgelegd.

Achterhaalde juridische vormen

“Het Nieuwe Werken wordt steeds belangrijker, maar de arbeidscontracten en juridische kennis schieten enorm tekort op dit gebied”, meent arbeidsadvocaat Michael van Basten Batenburg. “Mensen hebben geen idee van hun rechten en plichten. In een klein artikel staat ergens dat we in redelijkheid met onze werkgever overeen moeten komen waar en hoe we werken. Dat is op de meeste werkplekken echter niet eens bespreekbaar. Aan de andere kant schrijven we over een standplaats en een werkweek van precies 38 uren, terwijl de factor tijd juist ingewisseld wordt voor output en resultaten in deze tijd.”

Een krappe meerderheid van de werknemers weet nog wel dat de werkgever verplicht is te zorgen voor een ergonomische thuiswerkplek. De werkgever mag echter niet bij de thuiswerker thuis komen controleren of de thuiswerkplek aan de Arbo-eisen voldoet. De meeste werknemers weten dat niet.

Argumenten

Veel werknemers zijn voorstander van het nieuwe werken. Belangrijkste reden dat men voorstander is, is minder reistijd. Ook is het werk daardoor beter te combineren met het huishouden of gezin, bijvoorbeeld als de kinderen ziek zijn en het leidt tot minder ziekteverzuim (40 procent). Voorstanders zijn relatief vaak werkzaam bij de overheid; in het bedrijfsleven vinden we juist wat meer tegenstanders. De veruit belangrijkste reden dat men tegenstander is, is dat het werk er simpelweg niet geschikt voor is. Het probleem dat het niet te controleren is of iemand wel echt aan het werk is, komt op de tweede plaats. 

Onderling bespreken

Er zijn te veel zaken die volgens Van Basten Batenburg tot problemen kunnen leiden. "Het is dan ook niet meer dan normaal dat je dat onderling bespreekt voordat je aan het avontuur begint. In een normaal arbeidscontract maak je afspraken over waar en hoe vele je gaat werken, maar het nieuwe werken is juist plats- en tijdonafhankelijk, dus die arbeidsovereenkomst past daar niet bij."

Als je ziekte en re-integratie niet goed hebt gedefinieerd in de arbeidsovereenkomst, kan dat tot problemen leiden. "Vertrouwen is goed, maar controle is beter. Het is heel vervelend als je niet weet waar je aan toe bent. Het gaat puur om duidelijkheid voor de mensen. Niemand zit op conflicten en je moet het afspreken voordat je begint."

Hoewel het aantal zaken bij de kantonrechter nog niet schrikbarend is, zijn er volgens Van Basten Batenburg genoeg incidenten om de alarmbellen te laten rinkelen. "Mensen lopen vanzelf tegen problemen op en dan kun je niet meer terug, omdat je stilzwijgend afspraken heb gemaakt. Als je daar geen afspraken over hebt gemaakt, kun je dat niet controleren. Bij kleine arbeidsongevallen kan het zijn dat de aansprakelijkheid niet wordt aangenomen als hij altijd heeft geweigerd om de werkgever zijn werkplek te laten controleren."

Flexpleklocaties zijn professioneel ingericht. Dit verbeterd de productiviteit en voorkomt onprofessionele afleiding. 

bron: BNR


« terug naar nieuwsoverzicht